Het bouwproces van een koelwagen
Het bouwen van een koelwagen is een nauwkeuring proces waarbij verschillende vaardigheden nodig zijn: het isoleren van de laadruimte zelf en het monteren van de nodige koeltechnische componenten. Allereerst worden alle holle delen van de laadruimte voorzien van isolatie waarna de prefab GFK delen nauwkeurig gemonteerd worden om te zorgen voor een goede pasvorm en een perfecte afwerking. Hier komt het aan op nauwkeurigheid, want kleine montageverschillen zorgen uiteindelijk voor koudebruggen en een mindere afwerking. Met name de portieren en schuifdeur(en) zijn hier het meest gevoelig voor.
Het isoleren van de holle ruimtes is geen noodzaak want de prefab panelen zelf hebben al een hoge isolatiewaarde. Wij kiezen er bewust voor de laadruimte toch te voorzien van extra isolatie om zo het maximaal haalbare qua isolatiewaarde te bereiken, want alleen het beste is goed genoeg! Het creëren van een strak en goed geïsoleerde laadruimte is echt (ouderwets) vakwerk!
Montage koelcompressor, condensor en verdamper
Als dit klaar is wordt de techniek gemonteerd, weer een heel ander specialisme dat door speciaal opgeleide vakmensen uitgevoerd wordt. We werken immers met verschillende koudemiddelen, het zgn. R134a koudemiddel (voor alleen koelen) en het R404a voor het kunnen vriezen tot -20 graden. Onder de motorruimte wordt een aparte koelpomp gemonteerd die wordt aangedreven door de motor zelf.
Vroeger was dit redelijk eenvoudig omdat er genoeg ruimte onder de motorkap was. Tegenwoordig is dit wel anders, iedere centimeter wordt door de fabrikant benut waardoor er vaak geen ruimte meer is om andere componenten in te bouwen. Bij veel auto’s moeten delen onder de motorkap verplaatst worden om een geschikte plaats voor de koelcompressor te verkrijgen. Iets wat niet alleen de nodige creativiteit en inzicht vergt, maar ook vakmanschap en ervaring. Dat laatste is erg belangrijk, het komt voor dat montage van de compressor bij een nieuw model al enkele dagen in beslag neemt!
Ook de plaats voor inbouw van de condensor is belangrijk, deze moet voldoende koeling hebben en op een plek gemonteerd worden waarbij hij het minst kwetsbaar is. Bij de door ons veel toegepaste geïntegreerde systemen (dus zonder dak unit) wordt deze onder de auto of onder de motorkap, voor de koeler, gemonteerd. Als laatste wordt de verdamper in de laadruimte geplaatst die uiteindelijk voor de stroom koude lucht zorgt. We zorgen er altijd voor dat de capaciteit van het koelsysteem ruim voldoende is. Niets is vervelender dan een koelwagen die bij hoge buitentemperaturen toch onvoldoende koelvermogen blijkt te hebben.
Koeling en vrieskoeling tot -20 graden
Naast een normale laadruimtekoeling (tot 0 graden) is het ook mogelijk deze aan te passen om daarnaast te kunnen vriezen, tot -20 graden zelfs! De isolatie in de laadruimte is hier (ruim) geschikt voor. Het technische systeem moet aangepast worden, er komt een zgn. “heet gas” unit in de verdamper (voor het kunnen ontdooien) en i.p.v. het normale koudemiddel R134a wordt de installatie voorzien van het koudemiddel R404a. Omdat de isolatie al (ruim) voldoende is, zijn de meerkosten van een vriesuitvoering gering, meestal rond de € 1.000.
Nachtkoeling
Om ook te kunnen koelen/vriezen als de koelwagen niet in gebruik is wordt er een zgn. stand-by koeling, ook wel “nachtkoeling” gemonteerd. We monteren dan een aparte, elektrisch aangedreven compressor die gevoed wordt door 220V, dus gewoon de stekker in het stopcontact en klaar! Zo kan de auto ’s avonds klaargezet worden om de volgende ochtend direct weg te kunnen rijden. Stand-by koeling wordt ook vaak gebruik in situaties waarbij koeling ter plekke voor een langere periode nodig is.
Koelen en vriezen tegelijk?
Ook dat is mogelijk, het zgn. “Multitemp”. De laadruimte wordt verdeeld in 2 compartimenten waarbij het ene compartiment koelt en het andere vriest. Er kan een vaste tussenwand gemonteerd worden, voorzien van een ventilator met temperatuurregeling, maar ook een variabele tussenwand is mogelijk. We werken met de producten van Storr. Deze producent biedt verschillende oplossingen, niet alleen voor Multitemp maar ook voor andere toepassingen. Het is zelfs mogelijk auto’s te bouwen met 3 temperatuurzones: vriezen, koelen en verwarmen! Daarnaast kan de laadruimte verdeelt worden in vakken en hoogte niveaus, voorzien worden van bindrails en stootranden, etc.
Bouwen op maat zoals u het hebben wilt!
Reparaties en onderhoud van elke type koelwagen
Of het nou gaat om een grote of een kleine beurt, een APK-keuring, reparatie of controle van de transport koeling. Dankzij onze moderne meet- en diagnose apparatuur kunnen wij vrijwel alle reparaties en onderhoud uitvoeren aan elk type koelwagen. Ook kunnen wij storingen aan het motormanagement uitlezen en oplossen. We zijn dealer van de Webasto koelsystemen, maar we kunnen u ook van dienst zijn voor het oplossen van problemen aan andere koelsystemen. Soms kunnen wij een probleem direct verhelpen terwijl u wacht en een kop koffie drinkt in onze ruime showroom. Kan het probleem niet meteen verholpen worden, dan staat er vervangend vervoer voor u klaar of kunt u gebruik maken van onze haal- en brengservice.
Wij kunnen u van dienst zijn met:
- Koelwagenombouw
- Koelwageninrichting
- Inbouwen dag- en nachtkoeling
- Schadeherstel
- Ruitschade
- Airco service
- Banden service
- Uitlijnen
- Inbouwen alarm, navigatie, audio/video
Referenties
Wij hebben al veel koelwagens mogen bouwen. Hieronder foto’s van koelwagens die we onlangs afgeleverd hebben.